فروشگاه سپهر انرژی
آشنایی با انواع پکیج دیواری

با پیشرفت صنعت ساختمان سازی، تجهیزات و وسایل ساختمانی نیز پیشرفته تر شدند. از جمله این تجهیزات پکیج های دیواری هستند که سیستم های گرمایشی ساختمان را متحول کردند. جهت آشنایی بیشتر با پکیج های دیواری و بهترین برند ها ادامه این مقاله را مطالعه نمایید.

موضوع تامین آب گرم بهداشتی و تامین گرمایش اماکن از مسائل اصلی راحتی و آسایش ساکنین ساختمان های تجاری و اداری می باشد. از گذشته تا کنون انواع تجهیزات و وسایل برای تامین این خواسته ساخته شده است. آبگرمکن های نفتی و گازی تا مشعل ها و موتورخانه های بزرگ از نمونه این وسایل می باشند. این وسایل هر کدام مزایا و معایب خود را داشتند. از سختی استفاده گرفته تا بو و صدای زیاد و هزینه های سرسام آور تهیه نگهداری از معایب وسایل قدیمی گرمایش ساختمان ها بودند. از این رو مهندسین وسیله ای را اختراع نمودند که علاوه بر تهیه آبگرم بهداشتی و آبگرم مدار گرمایش بطور همزمان، دارای مصرف انرژی بهینه، نصب و راه اندازی آسان و همچنین قیمت بسیار مناسب هستند. این دستگاه به پکیج شوفاژ دیواری معروف است.

پکیج ها همانند موتورخانه دارای مبدل حرارتی، پمپ، نشانگر دما و وضعیت هستند. در واقع پکیج یک موتورخانه کوچک است که به راحتی درون هر واحد ساختمانی نصب میشود. بدین ترتیب علاوه بر کاهش هزینه های نصب و راه اندازی، هزینه های سوخت مصرفی نیز کاهش میابد و همچنین امکان کنترل دما و انرژی مصرفی بصورت مستقل برای هر واحد امکان پذیر میشود.

مزایای پکیج شوفاژ دیواری

  • تامین آبگرم مصرفی و مدار گرمایش بصورت همزمان
  • مصرف بهینه انرژی
  • کار با فشار آب کم
  • استقلال هر واحد در دما و انرژی مصرفی
  • نصب و راه اندازی آسان
  • هزینه تعمیر و نگهداری کمتر
  • هزینه اولیه کمتر نسبت به موتورخانه

برخی از قطعات پکیج شوفاژ دیواری

همانطور که گفته شد پکیج مانند یک موتورخانه کوچک عمل می نماید و برای این کار از یکسری قطعات استفاده می نماید. قطعات مکانیکی پکیج به همراه سنسور های پکیج و مدار های فرمان کارکرد صحیح پکیج را موجب می شوند. بعضی از مهمترین قطعات پکیج در ادامه آمده است.

1. مبدل حرارتی پکیج:

مبدل های حرارتی قطعاتی هستند که جهت انتقال گرما از منبع تولید حرارت به مورد مصرف حرارت استفاده میشود . این عمل در پکیج ها دو مبدله بوسیله دو مبدل انجام میشود. مبدل اولیه که حرارت ایجاد شده بوسیله شعله را به آب مصرفی که در مبدل از نوع لوله ای می باشد منتقل می نماید. و مبدل ثانویه که معمولا از نوع صفحه ای می باشد حرارت را از آبی که در مبدل اولیه گرم شده به آب سرد مدار گرمایش انتقال می دهد.

 

 

2. برد الکترونیک پکیج:

مدار الکترونیک پکیج جهت دریافت دستورات از کاربر بوسیله سوییچ ها و ولوم ها و اعمال این دستورات بوسیله کنترل دیگر قطعات پکیج مانند شیر برقی ،شیر سه طرفه، فلو متر و ترموکوپل و جرقه زن در پکیج نصب شده است. بدین ترتیب پکیج می تواند کارایی صحیح داشته و آبگرم را با دمای تنظیمی و مقدار مورد نیاز در اختیار مصرف کننده قرار دهد. این برد همچنین وظیفه تشخیص مشکلات ایجاد شده برای پکیج مانند افت فشار، عدم کارکرد صحیح شعله و یا تجمع دود در محفظه احتراق را دارد. بوسیله کد های خطای ایجاد شده در این برد تعمیر کاران پکیج می توانند نسبت به تشخیص ایراد و رفع عیب و تعمیر پکیج اقدام نمایند.

3. منبع انبساط پکیج:

منبع انبساط پکیج نیز مانند دیگر منابع انبساط وظیفه تثبیت فشار سیستم را دارند. فشار این منابع معمولا 1 بار می باشد.

4. شیر پرکن پکیج:

گاهی در اثر تبخیر و یا نشتی فشار آب در پکیج کاهش می یابد.کاهش فشار آب در پکیج علاوه بر اختلال در عملکرد میتواند به قطعات پکیج نیز آسیب وارد نماید. از این رو پکیج ها به قطعات پایش کننده فشار آب مانند پرشر سوئیچ و فلو سوئیچ مجهز شده اند. جهت جبران افت فشار آب در پکیج و تزریق آب به پکیج توسط مصرف کننده از این شیر استفاده میشود.

شیر پرکن ها میتوانند دستی، برقی و یا اتوماتیک باشند. شیر پرکن های اتوماتیک محاسنی دارند اما از آنجا که اگر کاهش فشار آب در اثر نشتی بوجود آمده باشد امکان آسیب به ساختمان را دارند کمتر مورد استفاده قرار میگیرند.

5. پرشر سوئیچ آب:

اگر فشار آب در مدار گرمایش پکیج کاهش یابد جهت جلوگیری از آسیب به دیگر قطعات پکیج بایستی تا زمان رسیدن فشار به میزان لازم از کارکرد پکیج جلوگیری نمود. این وظیفه توسط پرشر سوییچ در پکیج انجام می شود.

6. فلو سوئیچ و یا فلو متر پکیج:

وظیفه فلو سوئیچ پکیج تشخیص درخواست آبگرم و همچنین اندازه گیری فشار آب ورودی است. اگر این فشار از مقدار مجاز کمتر باشد این سوئیچ به برد الکترونیک دستور می دهد که از روشن شدن پکیج جلوگیری نماید. در هنگام باز شدن شیر مصرف پکیج شیر آب سرد ورودی را باز می نماید تا آبگرم مورد نیاز را تامین کند. اگر فشار آب از مقدار مجاز کمتر باشد این سوئیچ آن را به برد الکترونیک اعلام می نماید.

7. شیر اطمینان پکیج

گاهی اوقات در اثر خرابی بعضی قطعات مانند شیر پرکن یا فلو سوئیچ و یا هر دلیل دیگری امکان داردفشار آب در پکیج بالا برود. این جاست که شیر اطمینان پکیج عمل کرده و جهت حفاظت از قطعات پکیج و همچنین کاربران فشار اضافی را تخلیه می نماید.

8. نشانگر های پکیج:

میزان فشار آب، دمای آب و حالت کارکرد اطلاعاتی هستند که توسط این نشانگر ها در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. این نشانگر ها میتواند از نوع عقربه ای و یا دیجیتال باشد. در انواع دیجیتال علاوه بر اطلاعات ذکر شد معمولا ایراد ایجاد شده در پکیج را بوسیله یک کد اعلام می نماید که میتواند در رفع عیب پکیج بسیار ماثر باشد.

9.کیت شیر سه راهه پکیج:

این شیر سه راهه وظیفه تغییر مسیر آب از مدار گرمایش به آب مصرفی بهداشتی را دارد. در هنگام باز شدن شیر آب گرم این شیر آب گرم شده در مبدل اولیه را به کانال آب مصرفی در مبدل ثانویه تغییر میدهد تا در آنجا آب مصرفی را گرم کند.

10.NTC یا کلید حرارتی مدار گرمایش:

این قطعه جهت اندازه گیری دمای آب مدار گرمایش در پکیج نصب می شود. هنگامی که دمای آب به میزان تنظیم شده رسید مشعل را خانوش می کند.

11. شیر کنترل گاز پکیج:

این شیر وظیفه تنظیم میزان گاز ورودی و در نتیجه میزان شعله پکیج را بر عهده دارد.

علاوه بر قطعات فوق قطعات زیاد دیگری در پکیج موجود است که ما برای اینکه این مقاله زیاد طولانی نشود از معرفی آنها صرف نظر کردیم.

شناخت قطعات پکیج برای تعمیر کاران و سرویس کاران از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین شما میتوانید برای درخواست سرویس انواع پکیج به سایت های معتبر  مانند عمو نصاب مراجعه نمایید.

همچنین برای انتخاب پکیج مناسب و آشنایی با برندهای مختلف پکیج به مقاله راهنمایی انتخاب و خرید پکیج مراجعه نمایید.

سبد خرید

با عرض پوزش، به علت نوسانات قیمت  فروش آنلاین در حال حاضر امکان پذیر نیست. لطفا جهت استعلام قیمت و موجودی تماس بگیرید.

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.